Het glas zit vol verhalen. Reportage.

Door de kleine tentoonstellingszaal van het Nationaal Glasmuseum in Leerdam loopt een meisje met een roze rugzak. Alsof ze moet kiezen tussen haar twee favoriete nummers van K3, zo is ze geboeid door de iPod met gesproken, getekende en gefilmde toelichtingen bij de collectie.

(Deze reportage verscheen op 5 juni 2009 in Trouw)

Even verderop moet een wat oudere vrouw – kordaat grijs haar – hoorbaar wennen aan het splinternieuwe touchscreen van het apparaatje. „Ze zouden een pennetje erbij moeten leveren.” Beiden vergeten bijna te kijken naar waar het allemaal om draait: een selectie van het mooiste glaswerk van Nederland, samengebracht in de tentoonstelling ’Leerdamse legendes’.

Elk topstuk heeft zijn eigen verhaal. Soms zelfs meer dan één verhaal: dat van de ontwerper, de directeur van de glasfabriek en niet te vergeten de glasblazer. Arnoud Odding, directeur van het glasmuseum: „Via de iPod kan de bezoeker kiezen welk verhaal hij wil horen of zien.” Vanwege de vele invalshoeken is de tentoonstelling bewust klein gehouden: zo’n 25 topstukken en een stuk of honderd andere stukken eromheen ter illustratie.

Je raakt niet snel uitgekeken. Het nieuwste topstuk – net drie weken af – is een schaal van Marc Mulders. Het glas heeft een groenige glans en is beschilderd met pauwenfiguren.

Die pauwen zijn geen toeval: Mulders werkt met een katholiek geïnspireerde symbolentaal en de pauw staat daarbij voor onvergankelijkheid. Daarmee sluit Mulders aan bij het jaarthema ’Vanitas’ van de stichting Glas, waar zowel het Nationaal Glasmuseum als de Glasblazerij Leerdam onder valt. Odding: „Elk jaar werken we in de glasblazerij samen met allerlei kunstenaars en ontwerpers.”

Vorig jaar was het thema: ’Op het lijf geblazen’. De kunstenaar Berend Strik sloot hier gretig bij aan door een glazen lingerieset te laten blazen, geïnspireerd door een afbeelding in een Indiaas tijdschrift waarbij de edele delen van het model met pennestreken waren verhuld. Onder de handen van Strik veranderden die streken in een sensueel glazen kunstwerk.

Zo is er nog veel meer te bekijken: de hoekige bouwstenen van Berlage – handig in de muur als vervanging van een raam –, de intens gekleurde vazen van Floris Meydam, een enorme groene ’vissenkom’ van Lebeau en een op het eerste gezicht stalen vogelfiguur op een glazen bol van R. C. Meitner.

„Bij Meitner is niets wat het lijkt”, vertelt projectleider Annalily van den Broeke. „De glazen bol is gevuld met water.” En het bruine staal is geen staal, aldus Van den Broeke. „Het is glas met een emaillelaag.”

Wie ten slotte wil ruiken hoe het glas zijn eigen verhaal schrijft, kan na de tentoonstelling terecht bij de nabijgelegen glasblazerij. Die is gevestigd in een voormalige houtloods aan de oever van het riviertje de Linge. Terwijl twee jonge kunstenaars als magiërs het glas tot vorm brengen, verspreidt de stoom een loom-makende geur. De gloeiende oranje bollen zorgen voor een broeierige kampvuursfeer. Inderdaad, het glas zit vol verhalen.

PDF-versie:Het glas zit vol verhalen-Nels Fahner

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s