Verzamelblog 2013

IF2013 was een jaar vol mooie verhalen, in dit blog een greep uit de stukken over film, poëzie, romans en andere onderwerpen.

Vanaf juni ben ik voor het Friesch Dagblad poëzierecensies gaan schrijven. Enthousiast was ik (onder meer) van werk van Mustafa Stitou (die inmiddels de Awater Poëzieprijs 2013 heeft gekregen), Hilde Domin (voor het eerst zo uitgebreid in het Nederlands vertaald), Hélène Gelens, Mirjam Van Hee, Ernesto Cardenal (met wat kanttekeningen) en misschien wel de grootste van dit rijtje, Elisabeth Eybers, van wie een bloemlezing verscheen. Van begin 2014 is de recensie van een bundel van Leo Vroman ook een aanrader.

2013 was ook het jaar waarin ik het oudste theologische dispuut van Nederland -in zijn bestaan bedreigd- mocht bezoeken voor een reportage. De heren van Quisque suis Viribus leerden me dat traditie en spel elkaar niet uitsluiten, integendeel. Het was een mooie avond.

Theoloog en filmmaker Kees-Jan Mulder maakte een prijswinnende korte film over het islamitisch offerfeest. De film is (met een lespakket) te vinden op www.godslam.nl. Twintig minuten maar, en veel  om over na te denken.

Veel indruk op mij maakte het korte gesprek dat ik had met documentairemaker Roy Dames, die een film maakte over zijn broer, die sterrenkunde studeerde en jong stierf. Een geladen documentaire over vragen als: Wat is er na de dood? Waar leef ik voor? Waar raken wetenschap en geloof elkaar? De docu is van een grote eerlijkheid en hier te zien.

Wat de romankunst betreft sprongen er voor mij  (zeker) twee boeken uit die voor mij een openbaring waren. Allereerst het boek Olie op water, van de Amerikaans-Nigeriaanse schrijver Helon Habila. Een spannende, gelaagde roman met een Multatuli-achtige kracht. Het boek heeft me niet meer losgelaten.

Van eigen bodem was er het ontroerende boek Het lam van Jannie Regnerus, (recensie ook online) op het moment dat ik dit schrijf google ik het en zie dat Wim Brands het de beste roman van 2013 noemde. Als het niet een discriminerende opmerking was voor alle goede romans, zou ik me van harte bij hem aansluiten.

In protestantse kerken was op muziekgebied het Nieuwe liedboek een grote hit. Een reportage die ik schreef over de presentatie is hier te lezen.

Mooi was ook de presentatie van de biografie van Huub Oosterhuis. Een spannend boek dat veel over de recente Nederlandse kerkgeschiedenis vertelt.

Meer maatschappelijk ten slotte was het interview dat ik had met Albert Jan Stam. Hij adviseert mensen uit het bankwezen en fungeert voor hen als een soort ‘biechtvader’.  Dat leverde boeiende observaties over integriteit  en corruptie op.

Ten slotte nog een fotobijschrift. De foto is genomen in de nieuwe boekhandel Waanders in Zwolle. Prachtig hè. Dat was ook 2013. Tips voor nieuwe onderwerpen zijn welkom via nelsfahner@gmail.com.

Geef een reactie

