Verzamelblog 2014

dorsvloer

In 2014 heb ik – achteraf gezien – de onderwerpen voor artikelen nogal dichtbij gezocht. Zoals bijvoorbeeld de filmrecensie van ‘Dorsvloer vol confetti’, een film die het refo-verhaal opeens de schwung van een Amelie-achtige vertelling gaf.Met plezier kijk ik terug op een interview naar aanleiding van het Internationaal Orgelfestival Haarlem (als tiener droomde ik van een carrière als kerkorganist).  ‘Organisten komen vooral uit Verre Oosten’  is de intrigerende titel. Het stond in het Friesch Dagblad.

Erg leuk was het ook om historicus Johannes Müller te interviewen over zijn dissertatie over 17e eeuwse protestantse migranten, die voor andere gelovigen een rolmodel vormden door hun indrukwekkende levensverhaal.

Muziek was ook dit jaar weer een constante, met als hoogtepunten een recensie van luitmuziek van Nicolaes Vallet (die deze zomer onze vakantie langs Franse weggetjes op stemmige wijze begeleidde). Leuk was ook om even in de wereld van Psalmen voor Nu te duiken, naar aanleiding van hun nieuwe album.

Imponerende film vond ik Dorsvloer vol confetti, naar de roman van Franca Treur. En dan was er natuurlijk poëzie, van onder meer Edwin Fagel, Marjolijn van Heemstra en anderen. Aan het eind van het jaar mocht ik mijn boekentoppers opschrijven. Een hele eer.

Zelfonderzoek is populair onder journalisten en aanverwant ongedierte, dus ik heb ook maar een keertje meegedaan en getest of ik beter werd van mediteren. Ja! Ik doe het nog steeds, af en toe. Als ik niet in slaap val. Ik wist niet dat je de sfeer van een klooster ook zelf kon creeëren, in een flatje, in de randstad.

Verwant aan het meditatie-artikel, maar meer theoretisch, is dit interview met Paul van Geest. ‘Volgens kerkvaders kan bidden je leven veranderen‘ Voila, een uitdagende titel om het nieuwe jaar mee in te gaan: op naar 2015!

 

 

Geef een reactie

